pękala|kordylasińska|pękala

en



Returning sounds


jest naszym pierwszym albumem. Znajdują się na nim kompozycje które, naszym zdaniem, niosą w sobie wartości uniwersalne dla sztuki i tym samym nie ograniczają naszych aspiracji do dziedziny jaką jest traktowana hermetycznie sztuka perkusyjna. Współtworzenie duetu było naszym marzeniem od kiedy odkryliśmy siebie nawzajem. Punkt zwrotny stanowiło spotkanie z Anną Ignatowicz-Glińską. Jej Passacaglia jest wymagającym ale wspaniałym dziełem, traktującym marimbę i wibrafon w sposób nieoczywisty. Kompozytorce udało się stworzyć nową jakość i dlatego stawiamy ją na pierwszym miejscu. Repetytywność stanowiąca szkielet Twine (1995) Rolfa Wallina nie jest cyklicznością znaną z muzyki minimalistów. Aura utworu kojarzy nam się bardziej z pracą mechanizmów cyfrowych niż z transowością i ekstatycznością. Ksylofon i marimba zostały przeniesione w nową futurystyczną rzeczywistość, zdystansowaną od kanonów i tradycji wykonawczych. Od razu polubiliśmy tę kompozycję, chociaż nie emanuje błyskotkami od samego początku. Na drugim biegunie emocjonalnym znajduje się Returning Sounds for Magda & Miłosz (2007). Utwór Miłosza Bembinowa jest najczęściej wykonywanym przez nas dziełem. Jego uniwersalizm zakotwiczony w minimalizmie stanowi o sile oddziaływania muzyki opartej na dronach i pulsacji. Nie ukrywamy że od początku naszą inspiracją było duńskie Safri Duo z okresu lat 90. Nasza interpretacja Goldrush (1995) Jakoba ter Veldhuisa jest efektem poszukiwań spójności w brzmieniu i kolorystyce. Każde wykonanie jest przygodą i jak każda przygoda może skończyć się w nieprzewidywalny sposób. Niemniej jednak, Goldrush jest dziełem totalnym, absorbującym wiele instrumentów, technik wykonawczych i obszarów estetycznych. Zamykające album Sahaj Manush (2005) Marcina Błażewicza jest naszym ukłonem w stronę polskiej tradycji perkusyjnej. Choć mamy do czynienia z kompozycją napisaną w XXI wieku, to w naszym odczuciu zakorzeniona jest ona w estetyce kultywowanej w Polsce od lat 60. Jej mistyczny wydźwięk, tak charakterystyczny dla Błażewicza, podkreślają wybrane przez nas egzotyczne instrumenty gongi glissandowe, talerze chińskie, bębny taiko. Dialog marimby z rozbudowanym zestawem multiperkusyjnym znajduje konkluzję w wypowiadanej na końcu sentencji „sahaj manush” [pol. „spontaniczny człowiek”]. Album Returning Sounds jest naszą wizytówką z początków drogi artystycznej. Mamy nadzieję, że kompozycje na nim zarejestrowane będą inspiracją nie tylko dla nas.


Lista utworów


  1. Anna Ignatowicz-Glińska - Passacaglia *
  2. Rolf Wallin - Twine
  3. Miłosz Bembinow - Returning Sounds for Magda & Miłosz*0. The Smudge of Introduction
  4. I. Gate One As Always
  5. II. The Smudge of Brightness
  6. III. Freedom As Always
  7. IV. The Smudge of Darkness
  8. V. Seven Gates As Always
  9. Jacob ter Veldhuis - Goldrush
  10. Marcin Błażewicz - Sahaj Manush *

* światowa premiera